mandag den 20. januar 2014

Paragliding in Pokhara

 
I weekenden har vi været i Pokhara, en meget smuk by her i Nepal. Og selvom jeg før denne tur ville have sagt at jeg havde set det smukkeste på vores trekkingtur, så har jeg altså ombestemt mig. Pokhara er virkelig det smukkeste sted, jeg nogensinde har været. Lørdag morgen stod vi op klokken 6, da vi skulle lave morgenmad inden bussen kørte klokken 7. Turen var rigtig lang, bumpet og med en vild kørsel og jeg er rigtig glad for at jeg ikke tog i byen, ligesom en del andre havde gjort fredag aften. Det var noget af en bumpy ride på omkring 7 timer og det var rigtig svært at sove i bussen, for der var intet benplads. Ved middagstid ankom vi til Pokhara og nøj hvor var det smukt, roligt og intet larm eller støv over alt. Vi havde aftalt at trække lod om, hvem vi skulle bo på værelse med og jeg trak Tine, hvilket var rigtig hyggeligt. Vores hotelværelse var rigtig lækkert med udsigt over Annapurna-bjergkæden, varmt vand og badekar - lige hvad vi havde brug for!
 
Det var desværre regnvejr da vi ankom, men vi valgte alligevel at tage ud og kigge på byen. Vi fandt en restaurant, der hed "Club Amsterdam" som vi havde fået anbefalet af Lonely Planet og vores guide Bipin. Her bookede vi så bord til om aftenen, hvorefter vi gik ned til søen og sad på en tagterrasse med udsigt over alle bjergene - så smukt! Da det blev aften tog vi på "Club Amsterdam" som egentlig så rigtig hyggeligt ud, men maden var desværre dårlig, musikken var alt for høj og det trak fra de åbne døre. Ved 10 tiden gik vi hjemad og vi sov som sten hele natten.
 
Pokhara by
 
Udsigt fra Tines og mit hotelværelse
 
 
Søndag stod vi op klokken 04:30, da vi ville synge for Oddvør, som havde fødselsdag og fyldte 20 år. Klokken 5 blev vi hentet af vores bus, som skulle køre os til Sarangkot, der er toppen af et bjerg hvorfra vi skulle se solopgangen. Det kørte desværre ikke helt, da vores bus ikke kunne komme op ad bjerget på grund af mudder. Øv øv - men seje som vi er stod vi ud af bussen klokken 05:30 om morgenen og gik mindst 2 km op ad bjerget for at se solopgangen. Det var virkelig også det hele værd, for udsigten var så smuk med is på bjergene på den ene side og solopgangen over søen på den anden side. På vejen ned af bjerget kunne bussen stadig ikke komme ned, så vi gik hele vejen ned til hovedgaden, hvor vi tog en taxi tilbage til hotellet.
 

 
 



 
 
Klokken 12 skulle Anne, Emma, Mathilde, Nanna og jeg paraglide. Vi blev først fragtet fra hotellet til Team 5 Nepal Paragliding's hovedkontor, hvor vi skulle betale. Så gik turen op til Sarangkot, det samme bjerg, som vi havde "besteget" i morges. Turen tog omkring 25 minutter, hvor vi nåede at blive rigtig nervøse. Da vi nåede toppen fik vi hver tildelt en instruktør, som vi skulle flyve med. Min instruktør hed Ramrej og var meget sød. Han startede med at tage en masse seler på mig, mens han fortalte om hvordan vi skulle starte. Pludselig sagde han "Ready to take off, run run run!", hvorefter jeg løb ud over bjergkanten. Det var for vildt at være den første, der skulle ud og pludselig se landjorden forsvinde under sig. Turen deroppe var helt unik - jeg fik både lov til at flyve side om side med en kæmpe kongeørn og til at lave akrobatik i luften. Vi fløj alle i 30 minutter til vi skulle lande på et lille landstykke ved søen. Mathilde og jeg var de første der landede og vi løb bare hen mod hinanden og gav en kæmpe krammer, da vi havde fået alt udstyret af. DET VAR SÅ VILDT!  På vejen tilbage til kontoret var vi alle nærmest målløse, fordi at det hele bare var så vildt. Da vi kom tilbage fik vi hurtigt lige lov til at se billederne fra vores tur før de kom på en cd. Vi vidste ikke hvordan vi skulle komme tilbage til hotellet igen, men en sød paraglide fyr tilbød os en gratis taxi til 4 af os, mens jeg fik lov til at sidde bag på hans motorcykel hjem til hotellet. Her skiftede vi hurtigt til noget køligere tøj, da det var ret varmt. Så gik vi ellers ned i et supermarked og købte noget hvidvin og nogle snacks til vores sejltur på søren. Vi lejede en pedalbåd, hvor to skulle "cykle" og resten kunne ligge og slappe af. Det var så dejligt og vi endte med at sejle i 2 timer før vi tog tilbage til hotellet. Her slappede vi lidt af før vi skulle mødes og ud at spise klokken 19. Vi spiste på restauranten "Olive café" og vi fik det lækreste mad og drinks nogensinde - mums.
 






 
Mandag sov vi længe og efter en lækker morgenmad på hotellet tog vi på lidt shopping og ind på en café, hvor vi drak verdens største og lækreste milkshake inden turen gik hjem klokken 12:30. Turen var igen rigtig lang og bumlet, men vi overlevede - for vi havde den allerbedste, vildeste og sjoveste weekend nogensinde!
 


 
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar